کره شمالی دو موشک دیگر به سمت دریای شرقی شلیک کرد

هفتمین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در این ماه نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها در منطقه است

پخش تلویزیونی تصاویری از موشک‌های کره شمالی در روز ۲۷ مارس ۲۰۲۳ ـ AFP

همزمان با رزمایش‌های مشترک ایالات متحده و کره جنوبی، کره شمالی دوشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین)، دو موشک بالستیک کوتاه‌برد به سمت دریای شرقی شلیک کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، این اقدام اعتراضی پیونگ‌یانگ که هفتمین آزمایش موشکی در این ماه محسوب می‌شود، بر تشدید تنش‌ها در منطقه تاکید دارد و نشان می‌دهد که کره شمالی هسته‌ای، از تمرین‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی خشمگین است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که دو موشک کره شمالی از حدود ساعت ۷:۴۷ تا هشت بامداد، از منطقه داخلی غربی در جنوب پیونگ‌یانگ شلیک شدند و پیش از فرود در دریا، حدود ۳۷۰ کیلومتر را طی کردند. ارتش ژاپن نیز اعلام کرد که این موشک‌ها که خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمدند، در مسیری نامنظم پرواز کردند و به حداکثر ارتفاع ۵۰ کیلومتری رسیدند.

ارتش کره جنوبی و ژاپن پرتاب‌های اخیر کره شمالی را به مثابه اقدام تحریک‌آمیز جدی که صلح منطقه‌ای را تهدید می‌کند، محکوم کردند و گفتند که با ایالات متحده برای بررسی بیشتر موشک‌ها همکاری خواهد کرد. در همین حال، هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن، گفت که کره شمالی ممکن است موشک‌های بیشتری پرتاب، یا حتی به انجام نخستین آزمایش هسته‌ای خود پس از سپتامبر ۲۰۱۷ اقدام کند.

کره شمالی که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از سال ۲۰۱۶ تحت تحریم‌های مجدد شورای امنیت سازمان ملل بوده است، در مورد پرتاب‌های جدید اظهار نظر نکرد.

با وجود خشم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از رزمایش مشترک واشنگتن و سئول، سخنگوی نیروی دریایی کره جنوبی، هدف این رزمایش‌ها را تقویت توانایی‌های عملیاتی دانست و تاکید کرد: «ایالات متحده برای دفاع از متحد خود با طیف کاملی از گزینه‌ها، از جمله اقدامات هسته‌ای، در برابر تشدید تهدیدهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی ایستادگی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستوفر سوینی، فرمانده گروه عملیاتی آمریکا، نیز خاطرنشان کرد: «ایالات متحده امکانات راهبردی خود را با قابلیت استقرار در مناطق مختلف، روز به روز آماده‌تر می‌کند. اینک می‌توانیم این امکانات را مستقر کنیم و چنین خواهیم کرد.»

ایالات متحده و کره جنوبی هفته گذشته بزرگ‌ترین رزمایش بهاری خود را در طول سال‌های اخیر انجام دادند که شامل شبیه‌سازی کامپیوتری و تمرین‌های میدانی با شلیک مستقیم بود. همزمان با تمرین‌های میدانی این متحدان برای نمایش قدرت در برابر تهدیدهای فزاینده کره شمالی، پیونگ یانگ نیز با پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد کوشید نشان دهد که در سیاست‌های خود استوار است.

کره شمالی با پرتاب بیش از ۷۰ موشک در ۲۰۲۲، رکورد آزمایش تسلیحاتی در طول یک سال را پشت سر گذاشته است. این کشور صرفا در سال جاری میلادی بیش از ۲۰ موشک بالستیک و کروز شلیک کرده است. پیونگ‌یانگ که می‌کوشد ایالات متحده را به پذیرش موقعیت هسته‌ای خود وادارد و از موضع قدرت برای رفع تحریم‌ها مذاکره کند، هفته گذشته تمرینی سه‌روزه انجام داد که حمله‌های هسته‌ای به اهداف کره جنوبی را شبیه‌سازی می‌کرد.

با اینکه کیم جونگ‌اون مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را «تمرین تهاجم» خوانده و محکوم کرده است، این دو متحد رزمایش‌های خود را دارای ماهیت دفاعی معرفی می‌کنند.

مانور سئول و واشنگتن شامل آزمایش یک پهپاد زیردریایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای بود که کره شمالی مدعی شد می‌تواند «سونامی رادیواکتیو» عظیم ایجاد کند و به نابودی کشتی‌ها و بندرها بینجامد. با ابراز تردید تحلیلگران در قبال ماهیت و میزان تهدید این ابزار تسلیحاتی، رئیس ستاد مشترک سئول روز دوشنبه در بیانیه‌ای ادعاهای کره شمالی را «اغراق‌آمیز و ساختگی» دانست.

بیشتر از جهان